סכנת קריסה בבתי ספר

שנת הלימודים שמתחילה בעוד מספר ימים, תפתח עם 1,455 מוסדות חינוך שנמצאים בסכנת קריסה בעת רעידת אדמה.

רמת גן היא העיר המסוכנת ביותר- 86% מכלל התלמידים בעיר שוהים במבנים לא מחוזקים. מודיעין היא העיר הבטוחה ביותר - כל התלמידים שוהים במבנים בטוחים.

הרבה מוסדות חינוך ברחבי המדינה, פועלים במבנים הנמצאים בסכנת קריסה בעת רעידת אדמה. מבנים אלו הוקמו לפני החיוב של בניה עמידה לרעידות, חלקם אף הוקמו לפני קום המדינה, והם גם לא חוזקו לאורך השנים.

 

אתר TamaFix המרכז מידע על תמ"א 38 ברחבי הארץ, ערך בדיקה לקראת שנת הלימודים שתפתח בעוד ימים אחדים, התוצאות ממש מדאיגות.

 

שנת הלימודים הקרובה תפתח עם 1,455 מוסדות חינוך ברחבי הארץ, הנמצאים בסכנת קריסה בעת רעידת אדמה. אותם מבנים מאכלסים מידי יום 660 אלף ילדים.

 

בבדיקה שנערכה נחשף כי הערים בהן יחס התלמידים הגדול ביותר שלומדים במבנים לא עמידים הן: רמת גן - 86%, בת ים -  76%, תל אביב -  74%, חיפה - 69% והרצליה  - 61%.

 

לעומת זאת במודיעין, מכבים רעות כל התלמידים לומדים במבנים עמידים לרעידות אדמה.

ובדומה גם בבית"ר עלית רק 2% נמצאים בסכנה ובבית שמש 3%.

 

 

אין היום חובה בחוק לחיזוק מבנים ציבוריים, מפני נזקי רעידות אדמה. שלא כמו בחיזוק בתי מגורים, בביצוע תמ"א 38 במבנים ציבורים ועסקים מאושרת תוספת שטח של קומה אחת בלבד, לכן הפרויקטים האלו אינם כלכליים ונשארים מופקרים לנזקי רעש אדמה.

 

 

אלירן סימוני, מנכ"ל אתר TamaFix : "אצל מרבית הציבור תמ"א 38 מקושרת למיגון של בתי מגורים, אך יש נטייה לשכוח שבמוסדות החינוך הילדים שוהים כ- 7 שעות בממוצע ביום, במשך 200 ימים בשנה.

ערים רבות נמצאות באזורי סכנת קריסה גבוהה, כיוון שהן נמצאות לאורכו של הבקע הסורי-אפריקני והעתק הכרמל אשר עובר דרך מפרץ חיפה, צפון השומרון ומתחבר לבקעת הירדן."

 

עוד עולה מבדיקה זו, כי תלמידי בתי הספר היסודיים, נמצאים בסיכון הרב ביותר לסכנת קריסה. הם המהווים 57% מכלל התלמידים בסיכון ולומדים ב- 950 מבנים לא מוגנים.

 

בחטיבות ביניים לומדים 29% מכלל התלמידים בסיכון ובחטיבות העליונות 14%, ויחדיו הם לומדים ב- 260 מבנים לא מוגנים.

 

מספר בתי הספר שאינם עומדים בתקן מהווה כ-30% מכלל בתי הספר ברחבי הארץ.

 

 

אנשים שוכחים שתכנית תמ"א 38 הוקמה במטרה למגן מבנים ישנים שאינם עומדים בתקן ונמצאים בסכנה מפני רעידת אדמה.

 

עם השנים זה הפך לעסק כלכלי עבור קבלנים ויזמים, שמחפשים את הפרויקטים שיוכלו לבנות בהם יותר דירות ולהרוויח יותר כסף. נראה שמטרת הפרויקטים היום היא רק התחדשות עירונית והוספת דירות, החלק של המיגון הפך לשולי.

 

מישהו חייב לקחת אחריות גם על המבנים הציבוריים! ברור שאף קבלן פרטי לא צריך להיות אחראי על זה ולשלם מכיסו. לרשויות יש את היכולת לדוגמא לתת לקבלנים עוד זכויות בנייה בפרויקטים כלכליים בתמורה למיגון של בתי ספר.

 

אז איפה המדינה? איפה הרשויות המקומיות? הילדים שלנו לא מספיק חשובים?

 

כל שנותר בינתיים זה לאחל שנת לימודים פורייה ובטוחה לכולם

 

תגובת עיריית ר"ג לכתבה

"אף שמרבית בתי הספר בעיר פועלים במבנים ישנים, שאינם עומדים בתקני תמ"א 38, ביצע אגף ההנדסה בעירייה בדיקות בכלל המוסדות לבחינת עמידות המבנים. במסגרת זו, בוצעו מספר מהלכים לשיפור המוכנות: הותקנו מערכות התראה לרעידות אדמה הנותנות זמן להתארגנות לפני קרות האירוע. המערכות נבדקו ומתוחזקות בשוטף.
במהלך שנת הלימודים מבוצעות תרגולות שוטפות לפינוי תלמידים משטחי בית הספר, בדגש על תקופת תחילת השנה. הדרכות מקצועיות ניתנו לסגלי בתי הספר ולתלמידים.
המוטו המוביל את עיריית רמת-גן בכל הפעילויות הנ"ל הנו בטיחות הילדים, ובתנאים הקיימים – שאגב, אינם ייחודיים לעיר רמת-גן – מענה זה ניתן באופן המיטבי".

 

תגובת עיריית ת"א לכתבה - 

"מבני החינוך בעיר תל אביב-יפו הוקמו בהיתר ועל פי חוק. העירייה פועלת בהתאם לתכניות העבודה, למשאבים הקיימים וביחס לסיכונים הנדרשים. בשלוש השנים האחרונות בלבד השקיעה העירייה כ-600 מיליון ₪ בבנייה של מבני חינוך חדשים ובשיפוץ של מבנים קיימים.
נדגיש כי מערכות התרעה כנגד רעידות אדמה מותקנות בכל המבנים שנבנו בשנת 1970 ומטה כפי שמחייב החוק. כמו כן, במוסדות חדשים שנבנים כיום מותקנת מערכת התרעה כחלק מתכנון הבניה".